Ako sa
vyhnúť utrpeniu?
Život je nekonečnou reťazou príčin a dôsledkov.
Všetko, čo nás postretne, má svoju príčinu. Možno ju hľadať v našej nedávnej,
dávnejšej, alebo veľmi dávnej minulosti.
A tak je to aj s utrpením, ktoré nie
je nijakým dielom náhody, ale logickým a zákonitým dôsledkom príčiny, ktorú sme
my samotní kedysi v minulosti zadali. Nijaké náhody totiž nejestvujú!
Osud nie
je slepý!
Utrpenie je dôsledkom nami vyvolanej príčiny a prichádza k nám
prostredníctvom Zákona spätného pôsobenia, ktorého účinky sa dajú veľmi výstižne
vyjadriť slovami: čo kto zaseje, to aj zožne.
Naše utrpenie býva teda žatvou
toho, čo sme siali v minulosti. Niet v tom ľubovôle, ani nespravodlivosti. Je
to dianie vecné, jasné, logické a nanajvýš spravodlivé. A predsa človek nechce
uveriť niečomu tak jednoduchému a jasnému, pretože nechce prijať plnú
zodpovednosť za svoje činy.
Nechce prijať fakt, že by utrpenie, ktoré ho
stretá, mohlo byť naozaj spravodlivým vyvodením zodpovednosti za jeho
predchádzajúce činy. Odmieta to pripustiť a radšej hovorí o náhode a slepom
osude.
A ten len preto, aby mohol žiť aj naďalej tak povrchne a
bezmyšlienkovite, ako doposiaľ. Áno, na jednej strane býva teória a na druhej
prax. Na jednej strane je poznanie Zákona spätného pôsobenia, na základe
ktorého sa nám môže prihodiť iba to, čo sme si sami zasiali a na druhej strane
je životná realita, v ktorej na nás, trebárs smrťou blízkeho človeka, utrpenie
tvrdo dopadne. A táto silne prežívaná bolesť človeka akoby oslepí.
Ak by totiž
predtým aj bol teoreticky schopný prijať fakt, že Zákon spätného pôsobenia
spravodlivo funguje, veľmi rýchlo ho odmieta, ak tvrdé pôsobenie tohto Zákona
dopadne na neho samého, či na jeho najbližších.
Ješitnosť a ego človeka
jednoducho nechcú pripustiť, že by snáď on sám, alebo jeho najbližší mohli byť
niekedy v minulosti až takí zlí, keď ich postihlo takéto utrpenie. Človek má
totiž zvláštnu schopnosť vidieť sám seba i svojich najbližších lepších, než v skutočnosti
sú. Človek je jednoducho zaujatý, čo vyjadruje aj úslovie: Bližšia košeľa, ako
kabát. Neomylný, chladne vecný a neovplyvniteľne fungujúci Zákon spätného
účinku však nepozná nijakú osobnú zaujatosť. On pôsobí vecne a spravodlivo. A
práve táto nezaujatá vecnosť a spravodlivosť sa dotýka ega a ješitnosti
človeka, ktorý si myslí, že je lepší, ako v skutočnosti naozaj je.
Tvárou v tvár ľudskému utrpeniu, tvárou v tvár
bolesti, chorobe a smrti, tvárou v tvár človeku, ktorému po ťažkej chorobe a v
bolestiach zomrel niekto blízky sa však pravda ťažko hovorí a ešte ťažšie
prijíma.
Ale pravda zostáva pravdou, aj keď ju človek nechce prijať. Zákon
spätného účinku tu je a neomylne pôsobí a ľudské utrpenie je jeho dôsledkom. Nevyhnutne
je však potrebné vedieť, že pôsobenie tohto Zákona neberie do úvahy len naše
vonkajšie jednanie, ale aj našu reč, ba dokonca i náš vnútorný život, čiže naše
cítenie a myslenie.
Toto všetko môžu byť príčiny, ktoré po dlhšej, alebo
kratšej dobe človeku prinesú dôsledky vo forme utrpenia.
To znamená, že naše
utrpenie môže zapríčiniť i naše nesprávne myslenie a cítenie, o ktorých kvalitu
takmer nikto z ľudí nedbá. Človeku, ktorý tieto fakty dokáže pochopiť a prijať,
sa otvára cesta k životnej múdrosti. Cesta k spoznaniu odpovede na
najzásadnejšiu otázku: prečo? Prečo je to tak? Ak si však človek dokáže
odpovedať na otázku, prečo to tak je, čiže prečo nás stretá utrpenie, je mu tým
zároveň ukázaná cesta a spôsob, ako sa utrpeniu vyhnúť.
Ako sa teda vyhnúť utrpeniu?
Treba siať iba dobro, aby sme v budúcnosti mohli iba
dobro žať. A do tohto vedomého konania dobra musíme zahrnúť nielen svoje činy a
slová, ale aj svoje myšlienky a city, ktoré by mali byť vždy iba pozitívne.
Človek musí jednoducho prijať plnú zodpovednosť za všetko svoje konanie,
pretože každý jeho cit, každá jeho myšlienka, každé jeho slovo a každý jeho čin
je príčina, ktorej dôsledok ho v budúcnosti určite postretne.
A to buď ako
utrpenie, alebo ako šťastie a dobro.
A ešte jedna dôležitá vec, spočívajúca v pochopení,
prečo medzi príčinou a dôsledkom niekedy ubehne aj pomerne dlhý čas.
Obdobím
čakania na nápravu. Ak sa človek dovtedy vnútorne nezmení, ak vnútorne i
navonok zostane stále takým istým, ak teda nevyužije časovú hranicu milosti
medzi príčinou a dôsledkom, onen dôsledok, čiže utrpenie, ho zasiahne v plnej a
neskrátenej miere.
Presne v duchu Zákona o nevyhnutnosti žatvy toho, čo sme si
v minulosti zasiali. Je to ako s magnetmi, ktoré v nijakom prípade nemožno
spojiť stranami, ktoré sa navzájom
odtláčajú.
Ak sa teda človek dokázal zmeniť a polepšiť v čase medzi vyvolaním
príčiny a dopadom dôsledku, využil správne tento čas milosti a zlé spätné
účinky vo forme utrpenia mu už nemôžu ublížiť pre jeho inorodosť.
Konanie dobra, pevné rozhodnutie stať sa dobrým
človekom, človekom čistého, ušľachtilého a spravodlivého cítenia, myslenia,
slovného prejavu a jednania, takéto rozhodnutie je teda nie len dobrou sejbou,
ktorá nám musí zákonite v budúcnosti priniesť dobrú žatvu v podobe šťastia,
mieru a radosti, ale je to aj zároveň i bezpečná ochrana a pevná hradba,
chrániaca nás pred bolestivým dopadom všetkých negatívnych dôsledkov nášho
nesprávneho minulého jednania.
Jedine ten, kto koná dobro, sa teda môže vyhnúť
utrpeniu vo svojom živote.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára