Ži a nechaj žiť
Žijeme v jednej veľkej komunite zvaná spoločnosť. Slovo toľkokrát “ omieľané”
existuje, ale jeho presné vymedzenie a kde ho potom hľadať? Je na to zákon
určujúci, kto bude súčasťou spoločnosti, alebo je táto funkcia rozmarom niekoho
s vyššou mocou? Kde začať, aby sme uspokojili zvedavcov týchto náročných
otázok. Predovšetkým je na každom z nás, aby si uvedomil opodstatnenie nielen
svojej bytosti, ale i bytosti pohybujúcich sa okolo.
Život nás obdaril jedinečnou dispozíciou nebyť sám. Už v pradávnej minulosti
prišli jednoduchí ľudia na to, že s priateľmi zvláda človek svoj údel ľahšie. Najprv
početné rodiny utvorili spolky, aby hravo zvládli lov, neskôr sa formovali
kmeňové zriadenia a tu sa zaznamenávajú prvopočiatky spoločnosti. A čo vlastne
slovo spoločnosť znamená? Definícia, že je to skupina ľudí so spoločnými
znakmi, rovnakým myslením i cieľom ,ju vystihuje len do určitej miery. Znamená,
že človek s odlišným myslením a povahou sa niečím líši a nemôže sa stať jej
súčasťou? Len preto, že nezdieľa s určitou skupinou jednu vlastnosť, môžeme ho
nazvať “iný“? Vyčleniť ho z kolektívu a poslať inou cestou. Možno práve opak je
pravdou, vhodné by bolo priať ho medzi seba, vypočuť si jeho stranu .Čo ak by
práve toto bolo stimuláciou zistenia ,že tá valná väčšina sa mýlila .Ak takto
uvažujeme ,kde je potom hranica tolerancie? Každý si ju vykladá po svojom ,ale
v podstate je každým uplatňovaná v praxi rovnako. Akurát sa líši intenzitou a
hĺbkou. Ale čo tolerancia znamená? A ako stanoviť jej hranicu ,aby bola
rozdielom medzi najnižšou a najvyššou prípustnou hodnotou? Možno ju
charakterizovať ako rešpektovanie názorov iných úzko súvisiacu so
znášanlivosťou a trpezlivosťou. Najjednoduchšie by bolo riadiť sa heslom “Nerob
druhým to, čo nechceš aby robili tebe“. Niekedy je však veľmi náročné uvedomiť
si, že to, čo teba teší a je ti príjemné nemusí robiť radosť i druhému. Bolo by
nemožné len z výrazu tváre vyčítať charakter jednotlivca a stanoviť limit, ktorý
nemožno prekročiť. Najmä v prípade nám neznámych ľudí je to značný problém. Situácia,
kedy dôjde ku konfliktu, číha na každom kroku. Odstrániť problém zaujatosti
voči sebe orientovať sa viac do okolia je na každom z nás. Medzi možné
východiská stopercentne patrí lepšia komunikácia. Poznávať ľudí ,otvoriť sa im,
sprístupniť myšlienky a hĺbavo ich vedieť aj vypočuť. Vráťme sa však do sveta
reality. Sveta plného populácie, kde neprichádza do úvahy každého poznať. A
takto s neprehlbujúcimi sa vzťahmi zatieňuje dobro egoizmus. Jedinečnosť
tolerancie vystihuje citát neznámeho autora „..ži tak, aby si nemusel prosiť o
odpustenie...“ .Vinu úpadku tolerancie má i nerozvážnosť. Zamyslieť sa najprv
na situáciou, nezaujato si vypočuť obidve strany, z objektívneho hľadiska vec
posúdiť a s vedomím možných následkov verdikt napokon vyrieknuť. Snažiť sa
nesúdiť a zlo odplácať dobrom by bolo krásnym predsavzatím do nového
milénia.
Nahliadnuť ale do dnešného sveta znamená vidieť realitu .Realitu v podobe zla, sebectva
a mamonárstva. Obzriem sa a vidím ľudí, mne tak vzdialení. Chodia okolo seba
bez jediného povšimnutia, navzájom si hádžu polená pod kolená, vidiac len pred
seba. Zaujímajú sa predovšetkým o svoje problémy neotáčajúc sa za inými. S
vysvetlením, že ich problém zdajúci sa tak banálny, je nekonečný uvedomujú si často krát jeho komickosť. Čo je oproti svetovému hladu ,biede, neliečiteľnými
chorobami, smrti mladých ľudí, problém čo uvariť na večeru, alebo čo si na
ďalší deň na seba obliecť? Sú to vlastne problémy? Alebo ako takéto drobnosti
nazvať? Maličkosťami ,či zbytočným zaťažovaním či už svojej mysle, alebo
druhých.
A či už sme veriaci či ateisti, z Antarktídy či z Marsu ,snažme sa o to, aby
tento svet fungujúci toľko tisícročí neupadol kvôli “hlúpostiam“. Práve ako je
egoizmus. Aby práve naopak, stále sa zlepšoval, utužoval svoje základy, stával
sa nádherným miestom pre prežitie viac sa neopakujúceho sa života nie len pre
nás, ale i pre budúce generácie.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára