utorok 12. januára 2016

Mať a vlastniť.
                                           


Na prví pohľad by sa mohlo zdať, že to sú dve rovnaké, totožné slová, ktoré nám dotvárajú jeden celok. Poďme sa však pozrieť bližšie na tieto pojmy. Keby som na tabuľu napísala tieto dve slová, každé na jednu stranu, tak aby tvorili skupinu, každé osve, mohla by som pod ne písať to, čo by som do tej ktorej skupiny dala. Bolo by potom zaujímavé porovnávať tieto charakteristiky, vidieť rozdiely, ktoré sú badateľné a zjavné. Ja sa pokúsim, (aj keď nemám možnosť vložiť pomyselné slová na školskú tabuľu), aspoň príkladom toto porovnanie spraviť za vás. 
Potom ma môžete opraviť, ak by som sa nejako výrazne zmýlila.   

Mať : peniaze,  zdravie, dobrú prácu

Vlastniť: auto, dom, počítač, ČLOVEKA

Napísala som zopár príkladov, možno vy by ste napísali úplne iné slová, pojmy, možno nesúhlasíte, ale chcela by som poukázať práve na tú rozdielnosť týchto pojmov.
Ako som už uviedla, nie som toho názoru, žeby tieto dva pojmy boli identické, teda navzájom zlučiteľné, bez predošlého, dôsledného zhodnotenia týchto slov.
V skupine "Vlastniť", som uviedla aj pojem "Človek". Je to tá časť, ktorá sa stáva prioritou pri porovnávaní týchto pojmov. Práve toto slovo je   dôležité, aj keď si môžete povedať, že tam vôbec nepatrí. Ale patrí a ešte ako. 

Podľa mňa je dnes veľmi moderné vlastniť človeka, v jeho úplnosti, so všetkým, čo k tomu patrí. A práve tu sa rodí otázka: " Je toto možné?" a možno nasledujú ďalšie otázky: Ak je toto možné, aké to má dôsledky? Netýka sa to aj mňa?" mohli by sme sa pýtať. Mať môžem veci ktoré patria mne. Vlastniť už môžem aj človeka, čo je niečo, čo mi nepatrí. Avšak aj napriek tomu to vlastniť môžem.

Rozvrátenosť rodín, snaha rozbiť, nabúrať rodinu formou získania si autority,  rodiča, je dnes už bežnou súčasťou každodenného života človeka. Deje sa to bez mihnutia oka, každodenne. V zmysle: "Ja Ti podám kus dreva, a ty mi budeš slúžiť do konca života". A aby toho nebolo málo, bude mi slúžiť aj celá tvoja rodina.
 Poznáte takéto príbehy? 
Chápete, prečo som použila práve prirovnanie týchto dvoch slov? Chápete, aký to má zmysel? 
Viem, že si možno len odvrknete a ani sa nemusíte v dnešnej dobe zastaviť nad významom týchto slov. 
Môžete sa slobodne rozhodnúť. Áno, máte možnosť voľby, čo však mnohokrát už nemajú ľudia, ktorých vlastnia iný ľudia. Veď ide pre majiteľov o veľmi výhodný obchod, tak prečo nie?   



Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára