nedeľa 11. októbra 2015

Ľudský život nie je nič iné, než reťaz zmeškaných príležitostí.
Sokrates

Keď sa niekedy rozhliadam okolo seba a vidím tých neustále ponáhľajúcich ľudí s uštvaným výrazom v tvári, kladiem si otázku, za čím sa tak ženú, prečo musia robiť všetko tak rýchlo. Potom si však uvedomím, že ja sama som neustále v pohybe, že sa mi život mihá pred očami, ako by som sa na neho pozerala z idúceho vlaku. Ľudské bytie, to je stály ruch, zhon a beh. Ale koľkokrát nám unikli dôležité momenty, ktoré by napríklad mohli ovplyvniť náš život natrvalo?
Zmeškané príležitosti. Za môj život, nemohla by som spočítať, koľkokrát som zameškala možnosť niečo zmeniť a to len vďaka tomu, že som sa zrovna zameriavala na niečo v mojich očiach veľmi dôležitého. Často vynakladáme svoju energiu do vecí, ktoré za to vo výsledku ani nestoja a to podstatné sa dostáva na druhú koľaj. A najväčším paradoxom je, že tie naozaj zlomové životné okamihy sa nachádzajú väčšinou v maličkostiach. Veľakrát by stačil napríklad jeden úprimný úsmev a mohli by sme získať priateľa, ktorý by nám mohol ukázať svet z inej perspektívy a my by sme tak zmenili treba svoj postoj k určitým veciam. Ale cez ten zhon nemáme kedy sa zastaviť a pozerať sa okolo seba.
Nie je to však iba o bezvýznamnom pobehovaním za niečím. Je totiž veľkou chybou, že my ľudia sme sa prestali "pozerať" okolo seba. Pozeráme sa len na povrch, ale už nevidíme, čo je pod ním. Nesnažíme sa pochopiť ostatné, ak sa nám to na prvý pohľad nepáči. Ale aj vďaka tomu prichádzame o veľké príležitosti. Tie sa na seba hromadia, až z nich vznikne dlhý reťaz, ktorý pretkáva celú našu existenciu. Reťaz zmeškaných možností a príležitostí.
A je tu ešte jeden pohľad. Ľudská nerozhodnosť. Svet nám ponúka toľko možností, že sme sa naučili si vyberať a dlho uvažovať o tej najlepšej. Stali sa z nás v mnohých veciach nerozhodní ľudia. Preto často stojíme pred jedinečnou šancou a zničíme si ju len preto, že sme sa príliš dlho rozhodovali, či ju prijmeme alebo nie.
Občas, keď trochu spomalíme alebo otvoríme oči, spomenieme si na nejaký článok z nášho reťaze a zamrzí nás, že sme niečo zmeškali. Vrátiť sa však nie je možné. 
Život plynie ďalej. Avšak príležitosti sa stále objavujú. A záleží len na nás, či ich poznáme a využijeme, alebo ich opäť premeškáme a raz nás to zamrzí. 

Iba my sami si meriame dĺžku reťaze zmeškaných príležitostí v našom živote.


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára