štvrtok 17. marca 2016

 "Život meriame skutkami a nie časom." (L. A. Seneca)

Zamýšľali ste sa vôbec niekedy nad nejakým citátom? Nehovorím, že pravdivé a dych berúce citáty sú iba od SENECA. Myslím akúkoľvek slávnu citáciu od akéhokoľvek autora. Rozobrali ste si snáď nejakú? Ja verím že áno. Keď už sa človek dostane k takému textu alebo niekde počuje nejaký citát, tak sa nad tým chvíľu pozastavuje. Áno, nie úplne každý, ale určite prevažná väčšina.

Nezáleží na tom, koľko máte rokov, ako vyzeráte, aké je vaše postavenie v spoločnosti. Poďte sa spoločne so mnou všetci zamyslieť nad vyššie uvedeným Senecovým citátom. Zanechajte všetky práce, zahoďte starosti za hlavu, pohodlne sa usaďte a povedzte mi, čo si myslíte. Naozaj meriame život skutkami a nie časom? Na čo potom máme hodinky, čo? Prečo niekto vymyslel čas? Určite nie je zbytočné vedieť, koľko je hodín, koľko máte rokov a kedy vám končí smena, nie je tiež zlé vedieť, ale napovedia hodinky niečo o vašom živote? Samozrejme áno. Je to výborný módny doplnok. Všetkým okolo seba môžete ukázať, aký skvost máte priviazaný na ruky.

Človeka preto nemôžete hodnotiť len podľa toho, čo nosí na ruke alebo na iných častiach svojho tela, ale to teraz nechajme bokom. Nám ide predsa len o čas. Meria hodinky čas? Meria. Meria hodinky život? To asi nie, že? Zaiste vám povie zhruba dĺžku vášho života. Je to tá správna dĺžka? Keď sa pozeráte minútu na budík a pozorujete len tú malú sekundovú ručičku, ako sa posúva, príde vám to rovnako dlho, ako keby ste boli práve na nejakej párty alebo robili niečo, čo vás baví, či boli s niekým koho milujete? To asi nie. Pritom tá ručička na budíku obehne dookola vždy za rovnaký čas. Že by teda predsa len život merali skutky a nie čas? Siahnite si do svedomia a popravde povedzte, koľko ste toho za život dokázali? Koľko ste vykonali dobrých skutkov? Nedalo by sa to všetko znova zvládnuť, než hodiny odbijú dvanástu? Niektorí ľudia dokázali za pár rokov to, čo my nedokážeme asi ani za celý náš život. Za to im samozrejme patrí veľký obdiv a tiež uznanie, avšak môžu nám oni povedať, čím sa ten život meria?

Život sa asi naozaj meria skutkami a nie časom.

Popravde, sám neviem, ako to je, ale poviem vám jedno: Vždy, keď urobím dobrý skutok, mám strašne dobrý pocit. Niekedy si v danej chvíli ani neuvedomujem, že som niekomu urobila radosť alebo čo všetko som pre niekoho urobila, ale s odstupom času sa to dozvedám a teším sa z toho až dokonca života. Pred smrťou si určite nepoviem: "Žila som toľko  a toľko rokov, to sa dá." Skôr budem spomínať, čo som zažila a hlavne ako som čo vykonala.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára